Eindelijk blikvanger op Harselaar-Zuid

Van ReenenNieuws

Eindelijk blikvanger op Harselaar-Zuid

12 juni 2018 om 14:03 Nieuws – Edward Doelman

BARNEVELD In het najaar betrok transportbedrijf Van Reenen het nieuwe pand op bedrijventerrein Harselaar-Zuid. Een memorabel moment in de historie van het honderdjarige Barneveldse bedrijf, weten Aart Hooijer en Wim van Reenen. ,,Wat een vooruitgang!”

Op Harselaar-Zuid valt firma Van Reenen Transport, Warehouse en Verhuizingen niet te missen. Het gloednieuwe pand aan de Koningsbergenweg 7 is een blikvanger, niet alleen vanwege de grootte van de kavel: die is bijna zes hectare groot. Maar neem ook de 120 vracht- en bedrijfswagens, waarvan het gros in de weekenden in een strakke rij geparkeerd staan. Een lust voor het oog waar Aart Hooijer, de huidige eigenaar van Van Reenen, van weet te genieten. Aan de andere kant moet dat natuurlijk ook niet te vaak gebeuren. Door de inzet van het wagenpark verdienen 170 mensen van het Barneveldse transportbedrijf hun boterham.

HANDEN UIT DE MOUWEN Wim van Reenen kent dat gevoel. De 76-jarige Barnevelder was jarenlang samen met zijn broer Henk van Reenen eigenaar van het Barneveldse transportbedrijf. Na het overlijden van Henk van Reenen in 2005, droeg oudere broer Wim van Reenen in 2008 het bedrijf over aan Hooijer. Wel bleef Van Reenen tot medio 2014 fulltime werken. De laatste jaren is hij meestal één of twee dagen op de zaak te vinden. Van Reenen is belast met de onderhoudsregistratie van het wagenpark. ,,Ik wilde niet alleen koffie komen drinken, maar ook echt mijn handen uit de mouwen steken”, zegt de nog immer vitale Barnevelder, die er veel voldoening uithaalt dat de band met Hooijer nog zo goed is. ,,Bij veel andere ondernemingen gaat het compleet anders na een overname, daar word je niet zo nauw meer bij betrokken. Ik vind het mooi en prachtig dat Aart zo niet in elkaar zit.”

EEN PLAATJE Van Reenen is maar wat blij met de nieuwe huisvesting voor Van Reenen. Als bouwbegeleider was hij dan ook nauw betrokken in de totstandkoming ervan. ,,Het is een plaatje. Als ik terugdenk aan ons onderkomen aan de Marconistraat, waar we in 1973 vanaf de Amersfoortsestraat naartoe verhuisden, dan is het bijna niet voor te stellen hoeveel er in een mensenleven kan veranderen.”

Hetzelfde geldt eigenlijk al voor de meest recente verhuizing van Van Reenen: van de Energieweg naar de Harselaar-Zuid is voor de ‘operatie’ al een geweldige sprong vooruit. Vergelijk alleen al het aantal laad- en losdocks op de oude en nieuwe locatie. Aan de Koningsbergenweg zijn er welgeteld 67 dockdeuren, terwijl aan de Energieweg er ‘slechts’ negen waren. ,,Laden en lossen van goederen, dagelijks minstens zestig vrachtwagens, was op de oude locatie een dagelijkse strijd. Het leidde ook geregeld tot verkeersoverlast voor andere weggebruikers”, weet Van Reenen. Hoe anders is dat nu. ,,Hier heeft de planning de deur min of meer voor het uitkiezen. Een luxeprobleem.”

Naast de negen dockdeuren aan de Energieweg beschikte het Barneveldse transportbedrijf over nog vier andere locaties in Barneveld. Dat bemoeilijkt de dagelijkse gang van zaken, erkent Hooijer. ,,Je moest soms toch concessies doen, hier werken we nu een stuk efficiënter. Wat bijvoorbeeld ook een groot voordeel van één locatie is, is dat chauffeurs en de planning elkaar weer veel zien. Als transporteur wil je dat dat contact zo nauw mogelijk is. Dat komt onze dienstverlening uiteindelijk ten goede.”

AL JAREN EEN VERHUISWENS De vijf locaties waren in de loop van de jaren zo gegroeid, legt Hooijer uit. ,,Maar we hadden ook al jaren de wens om te verhuizen en alle activiteiten over te hevelen naar één locatie.”

In eerste instantie kwam Harselaar-West-West in het vizier. ,,In die jaren waren de uitbreidingsmogelijkheden in Barneveld slechts beperkt. We hadden ook een optie op de grond voor West- West, maar zagen er uiteindelijk vanaf. Dat had onder meer ook te maken met het feit dat we graag een kavel wilden met een bepaalde lengte en grootte. Dat was daar niet haalbaar.”

De pijlen werden gericht op Harselaar-Zuid. Ontwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein werd echter jarenlang vertraagd vanwege procedures bij de Raad van State. In juli 2015 kwam er uiteindelijk toch groen licht, het eerste teken dat nieuwbouw voor Van Reenen in het vat zat. Bijna een jaar later werd de grond daadwerkelijk gekocht en kon een bouwvergunning aangevraagd worden. ,,Dat verliep allemaal vlot, maar eind september 2016 bleek dat er nog asbest in de grond zat. Dat moesten we eerst opruimen, voor je het weet ben je dan weer een paar maanden verder.”

LOKALE BEDRIJVEN Hooijer ging voor de nieuwbouw met zoveel mogelijk lokale partijen in zee. ,,Vink voor het grond- en straatwerk, Campus voor de W-installatie die Van de Brink Luchtkanalen voor de luchtbehandelingskasten inleende, Van den Brink Montage voor het staal- en de wandbeplating, Leertouwer voor de elektrotechnische installatie, Ruiter Garagedeuren voor de levellers en de dockdeuren; en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vanwege het feit dat we ons een echt Barnevelds bedrijf voelen, hebben we daarvoor gekozen. Bovendien stimuleer je met zulke keuzes ook de lokale economie.”

Het eindresultaat is een modern en strak onderkomen dat voldoet aan alle eisen van de huidige tijd. Het nieuwe pand is gebouwd naar de eisen van Breeam-certificering, een instrument om een gebouw zo duurzaam en milieuvriendelijk mogelijk vorm te geven. ,,Met een warmtepompinstallatie zorgen we voor koude lucht in de zomer en warmte in de winter. Daardoor maken we in het nieuwe gebouw geen gebruik van gas”, weet Van Reenen. Andere slimme oplossingen zijn led-verlichting en zonnepanelen op het dak. ,,De zonnecollectoren worden binnenkort op het dak gelegd. Dat is iets vertraagd in verband met de levering.”

De verhuizing stelt Van Reenen in staat om door te groeien als bedrijf. De huidige economische groei leidt er ook toe dat de vraag naar transport de afgelopen jaren flink groeide. ,,Maar in onze sector speelt het tekort aan chauffeurs een steeds grotere rol. Dat is wel een zorg`, erkent Hooijer. Daarom heeft Van Reenen samen met ROC Amersfoort de chauffeursopleiding in eigen locatie. Die werd in september 2017 opgezet. Ook na de zomer gaat een nieuwe klas van start. ,,Zo leiden we ook  eigen mensen op,
een bewuste keuze.”

GEWELDIGE REKENAAR Maar ondanks dat het economisch op dit moment voor de wind gaat, zijn er ook mindere jaren geweest in de transportsector. De faillissementen van Boekhout in Ede (2011) en het Barneveldse Van Maanen Transport (2013) als gevolg van de economische crisis liggen in dat opzicht nog vers in het geheugen. Juist in die jaren wist Van Reenen uit te breiden. ,,We hebben met Aart een geweldige rekenaar”, lacht Wim van Reenen als de vraag ter sprake komt wat het geheim is. Zelf laat Hooijer dat liever in het midden. ,,Maar feit is dat Wim in 2008 een gezond bedrijf achterliet. Dat heeft ons juist in de crisis geholpen.”

Zelf kwam Hooijer in 2000 als controller bij Van Reenen werken. De eerste werkdag herinnert hij zich nog goed. ,,Wim werkte mij een halve dag in en zei zo tegen de lunch tegen mij: ‘Verder kijk je maar even wat je gaat doen. Anders kom ik niet meer aan mijn eigen werk toe’. Ik was dus op mijzelf aangewezen en besloot met wat nieuwe collega’s in gesprek te gaan. Daar kwam ik er al snel achter dat er best veel laat of slecht betalende klanten waren. Ik wist dat toen nog niet, maar in de transportsector was dat best gebruikelijk in die tijd. Gezien mijn financiële achtergrond vond ik dat onverstandig. Wim was eigenlijk te goed voor zijn klanten. De eerste drie dagen heb ik dus verschillende telefonische aanmaningen verricht”, lacht Hooijer.  ,,Na twee werkdagen stapte Wim mijn kantoor in en die zei dat ik daar mee moest stoppen. ‘Dat zijn de klanten van Van Reenen niet gewend’, zo meldde Wim mij.”

Ook Van Reenen herinnert zich dat voorval nog goed. ,,Aart was van de debiteurenbewaking en dat was achteraf natuurlijk een goede zaak. Soms waren we daar wat te makkelijk in, maar het kwam altijd goed. Maar met zijn impulsen en kennis is de komst van Aart wel een goede greep geweest. Ik ben er dan ook blij mee, dat hij het bedrijf ook heeft overgenomen.” De naam Van Reenen bleef behouden en staat uiteraard ook op de nieuwe gevel. ,,Dat behoud van de familienaam vind ik supermooi. Dat maakt mij, zeker als je ziet wat er allemaal tot stand is gebracht, stiekem
toch wel trots.”